KENANGAN 2013 dan HARAPAN 2014

20134

Hari ini hari terakhir 2013. Akan berlalu seperti hari-hari sebelum ini yang lain. Apa yang berlaku akan menjadi kenangan. Yang baik harap dapat diteruskan dan yang buruk dijadikan pengajaran supaya akan datang menjadi lebih baik. Rasanya semua orang mengharapkan macam tu untuk diri sendiri kan.. Tapi tindakkan je yang kadang-kadang hasilnya tak seiring dengan apa yang diharapkan.

Esok dah masuk tahun 2014, rasanya macam awal 2013 dulu masih baru je, sedar tak sedar dah masuk tahun satu lagi. Rasanya macam tu juga la rasanya 5, 10, 20 tahun lagi nanti, kalau umur panjang la.. jadi, apa la yang pentingnya nak fikir-fikir pasal tahun baru la, azam, ke harapan ke, same je kan. Nombor je kot..

Kalau dah fikir dan rasa macam tu maknanya memang nak kena berubah. Dah la setiap tahun rasa sama je, nanti 5, 10 tahun lagi pun kita tahap tu juga la tak ada peningkatan. Rasa sekejap je, nampak sangat tak banyak pencapaian. Azam dan harapan tiap-tiap tahun pun gitu-gitu je, tindakkan pun kurang la kan.

Bila angka tahun makin meningkat, ditolak dengan tahun kita dilahirkan, umur pun makin bertambah. Untuk bidang yang diceburi pula, makin lama kita dalam bidang tu, orang akan kata berapa tahun pengalaman kita dalam bidang tu. Tapi kalau ilmu tidak di naik taraf dan tindakan yang kurang atau salah pun, umur yang banyak dan miliki berpuluh tahun pengalaman pun tak best juga kan, Jadi senior je la, tapi masih biasa-biasa je. Maknanya Ilmu dan tindakan akan hasilkan pengalaman yang bermakna. Baru la setiap tahun yang meningkat akan terasa nilainya kan..

Kadang-kadang kita sembunyikan umur sebenar. Takut dinilai pencapaian tak setaraf umur, atau cara hidup dan amal ibadah yang masih tahap rendah. Masih terkial-kial leka merisaukan matlamat hidup dunia. Sedangkan orang dalam kubur tu mesti nak hidup semula berlumba-lumba beramal. Bila-bila masa je giliran kita pula. Kalau kita betul-betul bersyukur dengan nikmat paling berharga ni, masa-masa yang ada memang tak mudah nak disia-siakan dengan perkara yang tak berfaedah, secara tak langsung hidup pun akan bertambah baik jauh daripada kerosakkan. Mahalkan dosa murahkan pahala, hargai masa yang dianugerahkan sebelum kita …

Bergaul dan banyakkan masa bersama orang-orang yang dah berjaya. Dapatla tengok macam-mana diorang berjaya kan..

Walaupun tak ada benda yang nak disombongkan, orang tetap kata sombong. Memang kena belajar cara buat orang nampak kita seorang yang peramah dan ceria dan yang paling penting tak nampak sombong.

Walaupun masa bila kita mati adalah rahsia, kita masih boleh berusaha pastikan masa-masa yang dianugerahkan dapat kita nikmati dan hargai sebaik mungkin dengan mengekalkan kesihatan dalam keadaan sentiasa baik.

Inilah resolusi kasar aku untuk tahun 2014 ini.

Impian harus digilap, azam harus dikuatkan, harapan diiringi dengan doa..